sobota, 8 lutego 2014

Dietetyczne chipsy ziemniaczane z mikrofali

 Tak jak wspomniałam wcześniej, podjęłam próbę wykonania chipsów z mikrofali i.....jestem pozytywnie zaskoczona!! Na początku co prawda miałam trochę trudności z dobraniem właściwego trybu i czasu, co jest zależne oczywiście od typu kuchenki oraz...grubości plastrów ziemniaka ;)
Tak więc musicie sami popróbować i dobrać odpowiednio. Ja rozbiłam 2 razy i 2 razy wyszły inne (wina grubości plastrów), ale za każdym razem smaczne ;) Trzeba tylko uważać, by nie spiekły się za bardzo.
Składniki na 2 porcje
2 duże ziemniaki
łyżeczka oliwy z oliwek
ulubione przyprawy

Przygotowanie
Ziemniaki obieramy i kroimy w cienkie plasterki. 
Na duży talerz nalewamy 1/2 łyżeczki oliwy z oliwek i rozsmarowujemy po talerzu. Posypujemy oliwę połową przypraw ( u mnie słodka papryka, chilli, zioła). Układamy plasterki i posypujemy drugą połową przypraw. Obracamy plasterki na drugą stronę (by obie były skropione oliwą). Nastawiamy kuchenkę najpierw na 5 minut 900W, następnie na 4 minuty na opiekanie. 
Smacznego ;)



Dla porównania - 50g chipsów sklepowych zawiera około 265 kcal i 15g tłuszczu! Nie mówiąc już o tonie soli, barwników i przeróżnych "E"....
Dodatkowo zawierają kwasy tłuszczowe trans,, które podwyższają poziom złego cholesterolu we krwi, sprzyjają powstawaniu miażdżycy oraz zwiększają czynnik ryzyka chorób układu krążenia.

Coś dla ciekawskich czyli jakie substancje dodatkowe znajdziemy w sklepowych chipsach?
  • substancje wzmacniające smak - glutaminian sodu (E621), guanylan disodowy, inozynian disodowy.... 
  • konserwanty - kwas benzoesowy (E210), benzoesan sodu (E211)
  • regulatory kwasowości - octany sodu, kwas cytrynowy, fosforan wapnia
  • emulgatory - najczęściej lecytyna sojowa
  • aromaty - mogą być naturalne, identyczne z naturalnymi (czyli składem odpowiadają naturalnym, ale zostały wytworzone na drodze syntezy chemicznej) lub syntetyczne.
  • barwniki - najczęściej karoteny
UWAGA - podczas długotrwałego smażenia powstaje akrylamid - substancja o potencjalnym działaniu rakotwórczym!!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz